ga terug Check nu je site op dode links
Logo Dag van de Dode Links

Tips & Tricks

Zo voorkom je dode links

Even een pagina met verouderde content offline halen of onzichtbaar zetten kan al genoeg zijn om elders op je webite een dode link te laten ontstaan. Of het hernoemen van een artikel, waardoor ongemerkt en automatisch ook de url van de pagina mee verandert. Als je veel interne verwijzingen gebruikt (blijven doen, vinden je bezoekers fijn!), is het goed om je bewust te zijn van de impact die kleine veranderingen kunnen hebben. Of beter... laten we er een lijstje van maken:

  • Blijf je altijd bewust van de mogelijke impact van kleine wijzigingen.
  • Als je CMS die mogelijkheid biedt, gebruik dan statische url's, die niet veranderen als je je titelveld aanpast.
  • Maak een 301-redirect aan zodra je een pagina verwijdert.
  • Probeer zo min mogelijk te linken naar externe content: sla een interessante PDF liever op je eigen server op. Zo voorkom je een dode link als het bestand bij externe partij niet langer beschikbaar is.
  • Check je site regelmatig op dode links, via de checker op deze pagina, of kijk in Google Webmaster Tools welke pagina's regelmatig voor 404-pagina's zorgen. Je vindt ze onder het kopje CRAWLEN bij CRAWLFOUTEN.

Maak een goede 404-pagina

Heb je je customer journey helemaal doordacht, verlies je die zo belangrijke customers omdat ze door dode links letterlijk in doodlopers veranderen. Zeker als ze op een standaard melding van je browser of hun internetprovider stuiten is de kans dat ze niet de virtuele benen nemen verwaarloosbaar klein. Dit los je op door ze met een eigen 404-pagina binnen boord te houden. Een goede 404-pagina bevat ten minste de volgende elementen:

  • Een duidelijke melding in de tone of voice van je organisatie, die niet puur technisch is, maar als het even kan voor een glimlach zorgt.
  • Voldoende aanknopingspunten waarmee jouw bezoeker zijn journey zo logisch mogelijk kan vervolgen.

Aanknopingspunten, zoals? Nou, denk bijvoorbeeld aan een lijstje met de meest bezochte pagina's of een zoekfunctie.

Goede 404-pagina's? Kijk hier eens:

The best 404 pages

Hebben we je net verteld dat je voorzichtig moet zijn met externe links, gaan we je via zo'n url toch op pad sturen. Spannend? Niet echt, want de kans dat je doodloopt bij Google is natuurlijk wel heel erg klein. De zoekresultaten bieden ongetwijfeld voldoende inspiratie voor een 404-pagina waarmee jij en je bezoekers verder kunnen. De pagina die Google zijn gebruikers toont als er iets misgaat, is trouwens allesbehalve inspirerend.

Snel resultaat met deze SEO-tips!

Het voorkomen en verwijderen van dode links is het hele jaar van belang, en is als gezegd goed voor je ranking in de zoekmachines. Maar als het om SEO gaat zijn er meer snelle resultados te behalen. We zetten acht essentiële tips van de SEO-specialisten van de specialisten van HVMP Internet Marketing voor je op een rijtje:

  • Voorkom dat je website een slapend bestaan leidt, en voeg regelmatig nieuwe of actuele content toe.
  • Zorg met hyperlinks voor verwijzingen naar andere pagina's binnen je site. Daarmee kun je de robot van Google een beetje sturen als hij je website bezoekt. Hou natuurlijk wel in de gaten dat deze interne links niet in dode links veranderen.
  • Gebruik Google Webmaster Tools. Deze gratis tool geeft je inzicht in hoe je bezoekers je site vinden en gebruiken. Een overzicht van de belangrijkste zoekwoorden kan je helpen je teksten te optimaliseren door deze woorden en synoniemen daarvan regelmatig te gebruiken.
  • Voeg een titel en tussenkopjes met H1- en H2-tags toe. Deze maken je tekst niet alleen leesbaarder, maar als je in deze headers je belangrijkste zoekwoorden gebruikt, zorgen ze voor een betere vindbaarheid in Google.
  • Voorzie je pagina's van krachtige metatags. Dit zijn de korte teksten die Google laat zien in de zoekresultaten.
  • Zorg ervoor dat je website een xml-sitemap heeft. Daarmee help je Google een handje bij het effectief indexeren van je site.
  • Voorzie je afbeeldingen van ALT-tags. Dit zijn omschrijvingen waarin je de belangrijkste zoekwoorden gebruikt.
  • Vraag goede relaties om een link naar jouw website op te nemen. Dit heet linkbuilding en is goed voor je ranking.
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.